
År 1992 kontaktade Claus Lundsgaard Nanna Ditzel med en uppgift som passade hennes idéer om möbeldesign perfekt.
Uppgiften var att Nanna Ditzel skulle designa en funktionell arbetsstol som skulle ge personer med stillasittande arbeten möjlighet att sitta aktivt.
Claus tankar om en aktiv sittställning
Claus förklarade för Nanna Ditzel problemet med sin ryggsmärta, som uppstod när han suttit länge. Hur han hade format en stolsits, baserad på en hästsadel – en idé som hade sprungit ur hans ungdom, som han hade tillbringat i USA, där Han hade lagt märke till hur amerikanska cowboys kunde sitta på en häst hela dagen utan att få ont i ryggen.
Intuitivt hade Claus tänkt att en sadelformad stol kunde vara ett bra alternativ för att lindra ryggsmärtor, eftersom sadelformen gjorde att ryttaren stod rak och därmed belastade ryggraden så lite som möjligt.
Dessutom skulle benen inte vara låsta på samma sätt som när man sitter på en vanlig kontorsstol. Claus var dock medveten om att hästens rörelser var av stor betydelse för att stärka kroppens förmåga att vara aktiv, vilket var anledningen till att stolen var tvungen att vara lätt och rörlig, så att man lätt kunde röra sig.
Han fann också att sitsformen inte borde vara för bred, eftersom detta orsakade smärta i höfterna på grund av en utåtrotation av höftleden.
InCharge-stolen tog form
Nanna Ditzel tyckte att uppdraget var intressant; hon ville designa en arbetsstol utifrån människokroppens behov av en aktiv sittställning.
Hennes tankar om att skapa möbler med ett mänskligt innehåll föll fint i linje med Clauses tankar om en arbetsstol som anpassade sig efter kroppen och inte tvärtom.

Nanna Ditzel ville ”skräddarsy” en anatomiskt fysiologisk möbel med fokus på vad som var bäst för kroppen i sittande arbetsställning. Hon inspirerades bland annat av Achille och Pier Giacomo Castiglionis stol ”Sella” från 1957, som använde en cykelsadel som sits. En elegant lösning för en stol som uppmuntrar till en aktiv sittställning.
I sin design av stolen strävade Nanna Ditzel efter att skapa en form som anpassade sig till hur kroppen formas i sittande ställning. Liksom Claus var hon medveten om att sitsens form var av stor betydelse, så hon experimenterade mycket med olika former och material.
Vidare var det viktigt att stolen gav användaren en känsla av rörelsefrihet, att den inte begränsade den fysiskt aktiva sittställningen. Samtidigt var det avgörande att stolen gav en känsla av att sitta i balans.
Att gå ifrån konventionella idéer om hur en arbetsstol ska se ut var inte lätt, men det var möjligt och resultatet blev InCharge-stolen. En elegant stol, med en sits som är formad för att passa ett mänskligt bäcken, ger en upprätt sittställning som hjälper till att förhindra att du kollapsar i ryggen. Förhöjningen framtill hjälper till att förhindra att du glider av stolen. En annan viktig funktion hos denna förhöjning är att den hindrar dig från att korsa benen, eftersom den bland annat stänger av blodcirkulationen och andra skadliga effekter på kroppen.
Ryggstöd och armstöd fyller ingen funktion på en arbetsstol, vilket är anledningen till att stolen är konstruerad utan dem, vilket innebär att stolen väger mindre än hälften av vad en vanlig arbetsstol väger.
Metallfästet som omger sitsen är ett tydligt tecken på Nanna Ditzels tankar om helhet och organiska former. Det ska inte betraktas som ett ryggstöd, utan snarare som ett stödhandtag som gör det lättare att flytta stolen, och det fungerar perfekt för att bestämma sitsens riktning när man sitter på stolen.
Samarbetet med Nanna Ditzel
När Claus idag tänker tillbaka på samarbetet han hade med Nanna Ditzel blir han rörd. ”Hon var en mycket trevlig och trevlig person, som jag hade stor respekt för. Hon var närvarande och lyssnade, och hon förvandlade mina tankar till en perfekt arbetsstol. Jag är henne evigt tacksam.”

En mycket kort introduktion till Nanna Ditzel för er som inte känner henne än.
Nanna Ditzel var en av få kvinnor som gjorde sig ett namn i en annars mansdominerad designvärld i mitten av 1950-talet. Hennes design präglades av mänskliga lösningar och en sökande efter skönhet och harmoni. Hon hade en självsäker och okonventionell stil, och hennes sinne för att kombinera färger och skapa former, oavsett om det var textilier, smycken eller möbler, innebar att hennes design snabbt blev erkänd och väl ansedd. Detta innebar att hon blev en av Danmarks mest framstående och innovativa kvinnliga designers.
Nanna Ditzels verk har ställts ut över hela världen. Hon har fått många nationella och internationella utmärkelser för sin design och möbeldesign. Hon anses idag vara bland Danmarks mest betydande och experimentella formgivare.

Bland Nanna Ditzels designer finns Trissemøblerne (1965), Sommerfugl-stolen (1990) och Trinidad-stolen (1993). Många av Nanna Ditzels möbler syns och används i offentliga miljöer, eftersom hennes känsla för färg, form och funktion har en lockande effekt, samtidigt som den är extremt praktisk. Liksom många av sina kollegor har hon tagit kroppens funktion som utgångspunkt och förpackat den i en estetisk känsla av välbefinnande.
InCharge- stolen riktar sig till alla som har ett stillasittande arbete. Den tillverkas med olika typer av överdrag beroende på om du arbetar på en tandklinik. , inom sjukvården eller på ett kontor.
Dela:
Sitt starkt på en Dynamo-stol
3 sätt att stärka din kontorskropp