Fysioterapeutens 5 tips för en ergonomiskt korrekt sittställning

Fysioterapeutens 5 tips för en ergonomiskt korrekt sittställning

När du vill ge dig själv en bra arbetsställning finns det ett antal faktorer och områden som är viktiga att tänka på. En bra stol är naturligtvis oerhört viktig för att skapa en bra arbetsställning på jobbet och hemmakontoret. Bra ergonomiska stolar som är utformade för att ge dig den bästa sittställningen när du behöver arbeta är verkligen vårt huvudfokus här på Dynamostol. Men även om en ergonomisk stol är en riktigt bra utgångspunkt när du vill förbättra ergonomin på kontoret finns det många fler saker du måste tänka på för att få full effekt av stolen och uppnå ännu bättre ergonomi och arbetsflöde. Därför har jag sammanställt en handfull tips som du kan använda för att ordna ditt kontor och skrivbord så att du utnyttjar din stol på bästa sätt och blir effektivare på jobbet.

5 tips för en bra arbetsställning: 

1. Se till att stolens höjd passar dig

Många smärtor i ländryggen, axlarna och nacken uppstår till följd av felaktigt inställd stol- och skrivbordshöjd. Därför rekommenderar jag att du sitter i en vinkel på mellan 110 och 130 grader i höften. En bra riktlinje för detta kan vara att knäets överkant är lägre än bollens underkant, sett från sidan.

Denna öppna höftställning gör att du kan sitta rakt i stolen utan att behöva anstränga dig i onödan. På Dynamostol har vi konstruerat våra stolar så att sätesdesignen stöder dig under sätesbollen och knät så att du sitter bekvämt, samtidigt som du låter dina ben peka ner mot marken, vilket bidrar till att skapa en öppen vinkel i höften.

2. Se till att bordets höjd motsvarar stolens höjd.

När du nu sitter bekvämt på stolen bör bordet vara lika högt som du sitter för att undvika spänningar i nacken. När du sitter vid bordet ska du kunna slappna av i axlarna. Detta innebär att armbågarna vilar på bordsskivan när du sitter vid skrivbordet. Skrivbordet ska inte vara så högt att axlarna trycks upp, och inte heller så lågt att du böjer ryggen för att vila armbågarna på bordsskivan. Om du inte har ett höj- och sänkbart skrivbord kan du antingen lägga klossar under benen för att höja skrivbordet eller använda en fotpall så att du kan sitta i skrivbordshöjd med fötterna stadigt på marken.

3. Mus och tangentbord

Även om du sitter rätt på din nya Dynamo-stol och bordets och stolens höjd är precis rätt, kan du fortfarande uppleva obehag i axlar, armbågar och nacke om du inte har placerat musen, tangentbordet och datorskärmen rätt. Detta gäller särskilt när du arbetar länge vid datorn. För att undvika obehag och skador på axlar och nacke bör musen och tangentbordet placeras precis vid händerna när du sitter avslappnat med armbågarna vilande på bordsskivan. Detta innebär att överarmen hänger vertikalt från axeln och att underarmarna pekar diagonalt mot mitten. Jag tror inte att jag har tillräckligt med utrymme framför mig för både tangentbord och mus. Därför ställer jag ofta in det så att när jag ska skriva en lång text flyttar jag tangentbordet så att det står rakt framför mig. Men om jag behöver läsa mycket eller klicka mellan fönster och webbsidor flyttar jag tangentbordet åt sidan och har musen lätt placerad i min högra hand. Om du har en stor datorskärm eller flera skärmar med plats för ett "skrivfönster" på ena sidan kan du också flytta dig från sida till sida. På så sätt behöver du inte flytta tangentbordet och musen, och du får dessutom den extra fördelen att våra stolar är gjorda för att vara lätta att flytta runt på.

 4. Datorskärmen

Placering på datorskärmen är en av de största bovarna när det gäller smärta i axlar och nacke. För att skärmen ska vara korrekt placerad ska ögonen träffa ungefär en tredjedel av skärmens höjd under den övre kanten när du tittar rakt fram. Detta ger vanligtvis den bästa positionen, eftersom det du fokuserar mest på är rakt fram. Om du har en skärm som kan justeras upp och ner kan du alltid justera den lite upp eller ner beroende på vilket arbete du utför. 

Det kan också vara bra att luta skärmen lite uppåt så att skärmens nederkant pekar upp mot ögonen. När du arbetar vid en bärbar dator är skärmen vanligtvis mycket låg. Om du arbetar mycket med en bärbar dator kan jag därför rekommendera att du har ett separat tangentbord så att du kan höja skärmen men ändå ha tangentbordet nere i handhöjd.

Vanligtvis får du också veta att du ska sitta rakt framför skärmen (alltså inte på vänster eller höger sida av skärmen). Jag håller inte alltid med om detta, eftersom jag ofta har mer än ett fönster öppet samtidigt, och jag tycker att man ska titta på det man faktiskt tittar på, inte på hela skärmen. Jag rekommenderar därför att du placerar dig direkt framför fönstret du arbetar med. Här är jag personligen glad över att det finns riktigt bra hjul på en Dynamo-stol som gör det lätt för mig att flytta mig lite från sida till sida så att jag sitter precis framför det jag arbetar med.

5. Skrivbordets utformning

För att undvika onödiga belastningsskador av att sträcka sig över skrivbordet många gånger under dagen rekommenderar jag att du ordnar ditt skrivbord så att de saker som du använder mest under dagen finns nära dig och inom det som Arbetsmiljöverket kallar "det normala arbetsområdet".

Om du inte har plats här, men har ett större skrivbord, är en Dynamo-stol återigen en fördel, eftersom stolen är lätt och hjulen är fantastiska. Det innebär att du enkelt kan flytta dig från sida till sida vid

ditt skrivbord och på så sätt flytta dig till ett "nytt" arbetsområde, så att du inte behöver flytta runt saker på skrivbordet hela tiden eller sträcka dig för långt efter något.