Kom ihåg att sträcka på dig under dagen

Kom ihåg att sträcka på dig under dagen

Om ditt arbete kräver att du sitter ner under långa perioder varje dag spelar det ingen roll vilken stol du sitter på. Det är viktigt att du sitter i en stol som ger dig en bra sittställning. Det innebär att stolen anpassar sig till dig - och inte tvärtom, vilket ofta är fallet när du sitter på en stor och skrymmande kontorsstol.

 

Du kanske sitter bekvämt med ett stort ryggstöd och några fina armstöd att luta dig mot när dagen är lång och du är trött. Men tror du att det är bra för din kropp, och för den delen för din hjärna, att sitta still utan någon aktivitet? Nej - en tung, klumpig stol gör din kropp tung och trött. Därför bör du välja en stol som gör det möjligt för dig att sitta aktivt, så att du kan hålla kroppen i rörelse och blodet i dina ådror flödar och syresätta hjärnan och alla andra delar av din kropp.

Och det finns en annan sak som du också måste vara medveten om. Du måste komma ihåg att stretcha rygg, axlar och nacke för att lösa upp alla spända muskler så att du inte får myos och huvudvärk.

På bilderna nedan har vi två förslag på stretch som du kan göra under dagen.

stretcha rygg, axlar och nacke för att lösa upp alla spända muskler 1
stretcha rygg, axlar och nacke för att lösa upp alla spända muskler2

Ta tag i handtaget och vrid överkroppen runt för att känna en sträckning i axlar, nacke och rygg.

Först till den ena sidan och sedan till den andra.

Om du sitter på en vanlig kontorsstol, ta nu tag i ryggstödet och känna på omslaget.

Håll sträckan i 10 sekunder. byt sida några gånger. 

Ha så kul 🤗 💪🏼